7 vragen aan Patrick & Antonio, jarenlange rotsen in de branding bij Flying Service

Spread the news

Passie en vakmanschap: het zijn twee essentiële pijlers voor elk bedrijf, en al zeker voor Flying Service. Op elk event en in elk restaurant zijn het de passie en vakmanschap van onze mensen die het verschil maken. Vandaag laten we Patrick Vandam en Antonio Neves de Sousa aan het woord, twee krakken die deze kernwaarden ten volle verpersoonlijken. Ontdek hun verhaal in 7 vragen en antwoorden!

Antonio (rechts op de foto)

Patrick, Antonio: wat deden jullie voor Flying Service en hoe zijn jullie uiteindelijk bij Flying Service terechtgekomen?

Patrick: Ik studeerde hotelmanagement en gelijktijdig keuken/zaal in avondonderwijs, en startte mijn carrière in het eerste vijfsterrenhotel van België (Stanhope, in hartje Brussel). Nadat ik er heel wat jaartjes versleet, werd het hotel overgenomen en werkte ik nog voor verschillende hotels en congrescentra. Na een zevental jaar als manager en opleidingen geven bij Pizza Hut en wat rondzwervingen in de horecasector, wandelde ik puur toevallig langs het kantoor van Flying Service in Gent. Ik sprong er spontaan binnen, en de rest is geschiedenis.

Antonio: Als kind wou ik al butler worden. Dus trok ik op mijn 13e van het bloemeneiland Madeira waar ik opgroeide naar Londen, om er te gaan studeren aan het British Butler Institute. Toen ik afstudeerde als ‘main maitre’ (de hoogste onderscheiding), begon ik mijn carrière als butler/maitre voor Sheraton International, dat we intussen kennen als Marriott. Ik heb heel de wereld gezien, werkte op vliegtuigen, treinen, cruiseschepen… En nu werk ik voor Flying Service. Ik kende de oprichters al toen ik nog de wereld rondreisde. Toen ik me in België settelde, nam ik terug contact met hun op en voila… Vier jaar later amuseer ik me nog elke dag.

Wat doen jullie zoal voor Flying Service?

Antonio: Ook al ben ik van opleiding butler, ik werk momenteel toch als maitre. Als bekend gezicht van Flying Service in de regio, onderhoud ik ook nauw contacten met onze klanten. En ik geef opleidingen: ik vind het heerlijk om jongeren die van nul beginnen, te trainen tot ze mee kunnen helpen om een event in goede banen te leiden. De dankbaarheid die ik van die jongeren krijg, geeft me veel voldoening: sommigen sturen me na drie-vier jaar nog altijd een berichtje.

Patrick: Ik begon on the field, deed een tijdje planning, geef nu veel trainingen maar werk ook vooral op het veld: jumpings, buffetten, beurzen, voetbal… Ik leid onze nieuwe kelners op rond techniek, en help professionele kelners dat stapje verder zetten om ook echt teams te kunnen gaan leiden. Dat gaat dan om aspecten zoals leiding geven, gastvrijheid, hoe ze moeten briefen… Momenteel leid ik ook de kelners voor Resto Chez Moi op, en werk ik een praktische training rond wijnkennis uit. Ik heb het geluk gehad veel te kunnen leren van topchefs zoals Jean Couture, Wim Van Damme en Pierre Wynants, en die kennis deel ik nu graag verder.

Patrick (in het midden op de foto) – jaarlijkse afspraak in ’t Kuipke voor de zesdaagse

Wat is het leukste aspect aan je job?

Patrick: Ik hou natuurlijk van de horeca in al haar facetten. Wat Flying Service anders maakt, is voor een groot stuk de vrijheid: je werkt veel en hard (als je dat wil), maar kunt perfect je dagen kiezen dat je niet werkt. Meestal is het natuurlijk druk, maar daar leven we voor. De variatie van zowel de opdracht, de verschillende mensen waarmee je steeds samenwerkt als de locatie is ook top: de ene dag sta je in je eentje in een restaurant in Brugge, de andere dag leid je een team van 100 kelners met ieder hun eigen persoonlijkheid op een exclusief event in Brussel. Soms ver rijden, natuurlijk, maar daar heb ik totaal geen probleem mee. De klanten kennen je ook doorheen de jaren en vragen naar je, dat geeft bijzonder veel voldoening.

Antonio: Deze job is geen job, maar gewoon een passie waar ik al van kindsbeen af verliefd op ben. Op die manier zijn er natuurlijk alleen maar leuke aspecten. Als ik er toch eentje moet kiezen: het menselijke aspect en de vele sociale contacten met zowel klanten als teamleden. Ik leer ook nog steeds elke dag bij op de job, en daar hou ik van. Niemand kan beweren dat hij of zij alles weet, en zelfs ik kom na 30 jaar nog altijd nieuwe situaties tegen. Heerlijk, toch?

Wat is het leukste event/de leukste locatie waar jullie ooit hebben mogen werken?

Antonio: Ik hou vooral van grote events met een zeker protocol dat moet gevolgd worden. Brussels Summer Festival vind ik elk jaar opnieuw een fantastisch evenement. Vier dagen volle bak, met een team van 60 tot soms zelfs 100 kelners. We controleren de vips en de timings van de artiesten, runnen de keuken, zorgen voor de service… Fantastisch.

Patrick: Er zijn er zoveel… Ik zie graag al eens een dagje af, zoals op de grote Meet IT-informaticabeurs waar we alle catering in goede banen leiden. De rally van Ieper is ook altijd tof: opdienen in een bloedhete viptent, en af en toe eens een autootje zien passeren.

Welke impact had de coronacrisis op jou en je job?

Patrick: Alles was geannuleerd, dus ik heb zoals zovelen in onze sector drie maanden thuis gezeten. We hebben nieuwe fietsen gekocht, en ik ken intussen elk hoekje van mijn woonplaats Eeklo. Het was een oefening in geduld: je kon en mocht niets doen. Nu zijn we stilaan weer aan het opstarten, ook dankzij Resto Chez Moi. De laatste anderhalve maand merk ik dat ik toch weer volop bezig ben met Resto Chez Moi, enkele kleinere opdrachten en het trainen van de Safety Hosts voor o.a. Delhaize. De job blijft op zich hetzelfde, al is het dan met mondmasker en met een kleinere groep om te bedienen.

Antonio: Ik deed wat de dokters zeiden: thuis barbecueën en pintjes drinken. (lacht) Neen, de eerste maanden waren natuurlijk speciaal, maar ik ben eigenlijk altijd in contact gebleven met onze klanten. We hebben daar zoveel waardevolle feedback van gekregen… Ook met onze kelners bleef ik in contact. Als die crisis één ding duidelijk maakt, is het wel dat menselijke interactie zo belangrijk is. Ik weet nu zelfs wat ze in hun vrije tijd doen. (lacht) De steeds wisselende maatregelen maken het er natuurlijk niet makkelijker op nu we terug langzaamaan opstarten, maar we maken er het beste van. Een initiatief als Resto Chez Moi bewijst ook dat we als bedrijf vooruit willen.

Wat doen jullie in je vrije tijd?

Antonio: Simpel: tijd spenderen met vrienden en familie.

Patrick: Recreatief fietsen, en zelf koken: ik kan perfect om 22u thuiskomen, en nog iets lekkers in mekaar steken. De ideale ontspanning na een drukke werkdag.

Slotvraagje: hoe zien jullie de toekomst tegemoet?

Patrick: Vrijheid, afwisseling: ik voel me heel goed bij Flying Service. Dus zo lang alles vlot blijft gaan, blijf ik gewoon doorgaan.

Antonio: Mijn levensmotto: als ik me maar amuseer. Dus ik blijf dit gewoon doen, tot ik er niet meer geniet.

Mooie woorden. Bedankt voor het mooie interview, heren!

3 thoughts on “7 vragen aan Patrick & Antonio, jarenlange rotsen in de branding bij Flying Service

  1. Ook al stelde Antonio zichzelf op mijn eerste werkdag bij Flying zich voor als “I will be the pain in your ass” werd hij eerder mijn “lifesaver”.
    Hij werd mijn mentor en liet mij groeien als mens. Op professioneel vlak leerde ik veel van hem maar hij liet mij ook kennismaken met mijzelf! Na 46 jaar eindelijk iemand die in mij geloofde en mij de kracht gaf om ook zelf mijn kwaliteiten te (h)erkennen waardoor ik het aandurfde om in deze moeilijke tijd mijn leven te verplaatsen naar de Ardennen waar ik als consièrge ook de b&b uitbaat.
    Mijn eeuwige dank en respect voor The Master Maître 🙏

    Ook het ganse team van “den buro” en de collega’s waarmee ik mocht samenwerken draag ik een warm hart toe. Dankjulliewel voor de mooie vriendschappen die ik er heb aan overgehouden! 🙏❤

  2. Wat een leuke blog om te lezen. Zoals ze ook aankaarten eens je het graag doet vanuit je hart , is elk opdracht leuk. Ik mis alle vriendschappen/chefs/medecollega’s .. die ik dankzij Flying service heb gemaakt🌸 @Antonio: geweldige maître.. wat een kelner dient te doen en dient te leren wordt ook aangeleerd, hoe hard het ook kan worden (soms😌) ook Geldig voor Patrick uiteraard. Ik zou zeggen > voortdoen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *